Am nevoie de un “Board of Advisors” pentru afacerea mea?

In ultima perioadă tot mai mulți antreprenori și startup-uri mă contactează pentru a discuta oportunitatea unui “Board of Advisors – BOA” (Consiliu Consultativ) pentru companiile lor. Întrebările sunt pertinente și se referă în primul rând la oportunitatea unui astfel de Board pentru companie din perspectiva maturității, strategiei de dezvoltare, a resurselor de care dispune, pe de altă parte se referă la structura, componența, formatul de lucru și costurile aferente implementării unui astfel de mecanism.

Având deja o experiență de peste doi ani de când practic această activitate de tip Board Advisor în ecosistemul nostru și având în vedere importanța acestui topic pentru tot mai mulți dintre colaboratorii și cunoscuții mei, am decis sa realizez o sinteză cu aspectele pe care eu le consider relevante și determinante în ce privește implementarea într-un business a unui mecanism de tipul BOA.

Experiența mea în ecosistemul antreprenorial și de startups mă determină să cred că în prezent este foarte dificil pentru un antreprenor sau echipa de start-up să dezvolte singur(i) o afacere de success. În acest context, un Consiliu Consultativ (Board of Advisors) eficient, compus și structurat corespunzător, poate oferi sfaturi și recomandări neobligatorii dar informate și poate servi drept un aliat extraordinar în căutarea unei guvernanțe corporative superioare. În business-ul mondial la acest moment se acordă o importanță tot mai mare acestor Consilii de Advisors, modului în care ar trebui structurate și organizate și valorii aduse pentru companii.

Ce este un “Board of Advisors”?

Un Board of Advisors (Consiliu Consultativ) este un organism care oferă consiliere fără caracter obligatoriu pentru conducerea unei companii. Natura informală a acestui consiliu oferă o mai mare flexibilitate în structură și management în comparație cu consiliul de administrație. Spre deosebire de consiliul de administrație (CA), consiliul consultativ (BOA) nu are autoritatea de a vota în probleme corporative și nu poartă responsabilități fiduciare legale. Multe startup-uri sau companii mici aleg să aibă consilii consultative pentru a beneficia de cunoștințele și experiențele altora, fără costul sau formalitatea unui consiliu de administrație.

BOA nu înlocuiește consiliul de administrație statutar și nu are autoritate asupra guvernării unei companii. Selecția și supravegherea managementului, monitorizarea performanțelor companiei, aprobarea strategiei și evaluarea riscurilor sunt toate subiecte rezervate în mod corespunzător consiliului de administrație. Un consiliu consultativ poate sprijini consiliul de administrație oferind informații legate de domeniul de business, strategie și networking, dar trebuie să fie clar de la început unde se află autoritatea decizională finală și responsabilitatea colectivă.

Cum poate un Board Of Advisors ajuta compania sau antreprenorul?

Beneficiile unui mecanism BOA pentru companie.

  1. Oferă o perspectivă obiectivă și independentă asupra organizației;
  2. Completează abilitățile și expertiza pe care nu le are echipa de management actuală;
  3. Încurajează dezvoltarea unui cadru de guvernare care permite creșterea continuă, fără a limita spiritul sau viziunea fondatorilor;
  4. Monitorizeză performanța afacerii și provoacă directorii și conducerea să ia în considerare diferite opțiuni pentru îmbunătățirea afacerii;
  5. Analizeză condițiile pieței, trenduri, perspective de evoluție;
  6. Ajută la anticiparea schimbărilor și a tendințelor pieței;
  7. Oferă recomandări pentru eficientizarea managementului companiei;
  8. Ajută la evitarea greșelilor costisitoare de management;
  9. Oferă recomandări privind modificări, diversificări ale produsului sau serviciului;
  10. Oferă recomandări privind inovarea tehnologică;
  11. Asigură suport și ghidaj pentru o bună guvernanță și o disciplină sporită;
  12. Asistă și contribuie la planificarea strategică a companiei;
  13. Oferă o credibilitate mai mare a companiei în relația cu investitorii, partenerii și clienții;
  14. Oferă recomandări cu privire la direcțiile strategice și oportunitățile de afaceri pentru companie;
  15. Reprezintă un centru de influență pentru dezvoltarea de parteneriate strategice și networking;
  16. Poate prelua în situații de criză și forță majoră conducerea companiei și a tranziției (exemplu: în caz de deces sau demisie a directorului general);
  17. Facilitează atragerea de angajați superiori demonstrând un angajament pentru  creșterea companiei;
  18. Crează o sursă potențială de membri pentru consiliul de administrație pe măsură ce compania crește;
  19. Oferă un nivel de talent și expertiză pe care compania nu și l-ar putea permite în mod normal;
  20. Pentru un startup, la început de drum, este o alternativă mai ieftină la un consiliu de administrație formal.

BOA compus din specialiști, generaliști sau gânditori critici din medii diverse poate expune aspectele pozitive sau negative ale deciziilor majore. Acesta poate fi un avantaj competitiv și poate ajuta la consolidarea vizibilități și credibilității companiei. BOA oferă „porturi” sigure pentru directorii care astfel pot să testeze opțiunile de conducere înainte ca aceștia să fie obligați să fie mai definitivi și afirmivi în fața unui consiliu de administrație, care evaluează CEO-ul și echipa de management. Un CEO se poate simți mai confortabil exprimând opinii parțial definite sau tentative în fața unui grup al cărui unic scop este să ofere sfaturi.

Când are nevoie o companie de un Board of Advisors?

Un consiliu consultativ (BOA) este o resursă valoroasă în numeroase situații, însă recomand cu precădere în următoarele scenarii:

  1. Companiile care se dezvoltă rapid (“small growing companies”) și care au nevoie de resurse (talente, expertiză, experiențe, networking, vizibilitate) suplimentare, în creștere;
  2. Companiile startups care au ca obiective strângerea de fonduri și investment. BOA oferă pe de o parte expertiză valoroasă pentru managementul startup-ului, iar pe de altă parte vizibilitate, tracțiune și credibilitate în fața investitorilor;
  3. Companiile care doreșc să dezvolte parteneriate strategice și au nevoie de know-how în acest demers și tracțiune;
  4. Companiile care se confruntă cu decizii majore și/sau schimbări de direcție, inclusiv intrarea pe noi piețe, produse sau geografie – internaționalizare;
  5. Companiile care au implementate mai multe structuri formale care implică manageri profesioniști;
  6. Companiile cu planuri strategice ambițioase care include fuziuni, achiziții, listare la bursă, francizarea afacerii, etc;
  7. Companiile care se confruntă cu provocări legate de acționaritul numeros și diversificat, pentru care BOA poate reprezenta un facilitator util și un liant între diferite grupuri de interese;
  8. Companiile care urmăresc ținte strategice foarte ambițioase (ex: expansiune rapidă).

Etapele necesare pentru implementarea unui BOA într-o companie

  1. Analizați punctele tari și punctele slabe ale echipei dvs. de management. Căutați domenii critice de expertiză și cunoștințele pe care compania dvs. are nevoie să le atragă (business development, finanțe, legal, marketing &PR, comerț electronic, cercetăre, dezvoltăre, tehnologiei informației-digitalizare, funding strategy). Dacă compania dvs. intenționează să devină publică în următorii câțiva ani, căutați consultanți care au experiență în piețe de capital;
  2. Stabiliți obiective clare scrise pentru consiliul dvs. de advisors (consilieri). Obținerea valorii maxime de la un consiliu de advisors începe cu obiective clare transmise de către Founders si Management. Membrii consiliului trebuie să știe ce li s-a solicitat să îndeplinească și care sunt așteaptările de la ei, spre exemplu:
  • Care sunt principalele domenii în care avem nevoie de sfaturi și îndrumări?
  • Ce anume are nevoie echipa de management/ consiliul de administrație de la BOA?
  • Cine sunt câțiva candidați potențiali pentru calitatea de membru?
  • Care vor fi puterile și limitele consiliului?
  • Ce costuri va genera inițial consiliul de advisors?
  1. Determinați dimensiunea și structura BOA. În ecosistemele mature, Consiliile consultative variază ca mărime de la doi până la șapte membri. Mărimea potrivită depinde de mulți factori, cum ar fi dimensiunea companiei, complexitatea, stadiul de dezvoltare și abilitățile individuale necesare. Din experiența mea în ecosistemul local antreprenorial  recomand ca startup-urile să înceapă cu unul sau doi membri și să adăuge noi membri pe măsură ce compania crește. Componența unui consiliu variază în funcție de nevoile specific ale fiecărei companii, dar este oportun să ai pe cineva cu experiență în business development, marketing &PR, un tehnolog experimentat și adesea cineva cu experiență solidă în domeniul specific al afacerii (exemplu, dacă este vorba despre o companie de e-Health, să aveți un medic recunoscut).
  2. Recrutarea candidaților. Adesea, primul instinct al unui proprietar de afaceri este de a cere ajutor prietenilor, membrilor familiei. Aceast lucru se poate dovedi uneori o greșeală. Cu excepția cazului în care prietenul sau membrul familiei dvs. este o autoritate recunoscută într-un domeniu de expertiză și care lipsește echipei de conducere. Un advisor extern vă poate oferi o evaluare mult mai obiectivă și mai onestă a situației. Câteva etape importante de acțiune pentru recrutarea unui BOA solid:
  • Realizați un profil de candidat. După ce ați identificat domeniile de expertiză, compania dvs. are nevoie de profilul candidaților care se potrivesc cu succes acestor nevoi. Abordați cunoștințele și abilitățile de care compania va avea nevoie pentru a face față creșterii previzionate și provocărilor viitoare.
  • Caută experți online și offline experți și lideri dovediți care corespund profilurilor dvs. de candidat. Contactați-i și începeți discuțiile despre oportunitatea de a deveni membru BOA.
  • Obțineți recomandări ale experților cu care inițiați discuții.
  • Analizați motivația candidaților. Majoritatea candidaților dvs. nu vor fi motivați doar de bani. De fapt, dacă banii reprezintă motivul lor principal pentru a se alătura consiliului dvs., s-ar putea să nu fie ceea ce căutați. Cei mai eficienți membri ai consiliului de advisors sunt motivați de provocarea și stimularea intelectuală a construirii companiilor de succes.
  • Căutați varietate în bord. Încercați să includeți experți și antreprenori de succes din mai multe discipline diferite. Adesea, CEO-uri și proprietari de afaceri din diferite industrii pot aduce o perspectivă nouă afacerii tale. Aceste persoane te pot ajuta adesea să încorporezi cele mai bune practici din alte industrii, în propria industrie, creând schimbări și oportunități revoluționare.
  • Comunicați-vă clar obiectivele. Investiți timp în discuțiile și întâlnirea cu potențiali membri. Comunică-le care sunt obiectivele companiei tale.
  1. Semnarea Mandatului. Semnați un accord cu membrii BOA în care să stabiliți clar obiectivele, atribuțiile, limitele și resursele de care dispun membrii consiliului.
  2. Frecvența Întălnirilor. De cele mai multe ori Consiliul Consultativ este instituit pe baza reuniunilor și este important să planificați întrunirile foarte bine în prealabil (agendă, calendar invite, reminder, meetup followup). Recomand să se stabilească o perioadă de colaborare de minim 12 luni cu 1-2 ședințe pe lună. Pot apărea și situații de urgență sau speciale, situații în care se stabilesc meetupuri dedicate.

Remunerarea membrilor BOA

Focusul meu din perspectiva de Board Advisor este cu precădere în zona de startups și companii mici (“small growing companies”) și nu în segmentul corporate. În acest context, din experiențele și cunoștințele mele în ecosistemul nostru, pe palierul targetat, practica este remunerația per meeting cu tarife cuprinse între 150-500 EUR/membru/meeting, în funcție de complexitatea, maturitatea afacerii, dar și de obiectivele setate și nivelul de experiență și notorietate al fiecărui membru.

În piețele mature remunerațiile obișnuite ale consiliului consultativ includ sume de la 5.000 la 25.000 USD per membru, pe an. Unele companii își plătesc membrii consiliului pentru fiecare ședință, cu plata cuprinsă între 500 și 3.000 USD per ședință. De asemenea, companiile acoperă transportul, mesele și cazarea pentru membrii BOA atunci când participă la întâlniri.

În multe situații pentru a dezvolta un mecanism BOA de success, pentru a  valoriza maxim de către companie exprtiza, experiența, credibilitatea, vizibiltatea oferită de advisors cu nume conscarat în ecosistemul local/național (și care oferă tracțiune semnificativă overall în ce înseamnă perspectiva de creștere a companiei) recomand să existe opțiunea unui stock plan (achiziția de acțiuni în cadrul companiei consiliate) pentru membrii BOA. Aceasta va genera un commitment si mai mare din partea membrilor BOA pe de o parte, iar pe de altă parte, compania își va atrage “asseturi” valoroase la costuri rezonabile.

Concluzii

Consider că aceste Board of Advisors sunt instrumente extrem de eficiente pentru orice tip de entitate, cu precădere pentru companiile mici și startups care au resurse limitate. Pentru startup-ul tipic care abia și-a construit echipa de conducere (de regulă formată din founders), BOA reprezintă un mecanism facil de a crește eficient capacitățile echipei (și un semnal extrem de puternic pentru potențialii investitori, având oameni recunoscuți implicați). BOA ajută la echilibrarea tendințelor naturale ale companiilor de a proteja ceea ce au, respectiv să privească spre interior mai mult decât spre exterior.

Acest articol este rezultatul unui research semnificativ pe acest topic, dar în bună măsura exprimă ideile proprii rezultate în urma experiențelor mele directe în această pozitie în companii precum Blugento, Telios Care, Deveo Media, Cluj Hub, JohnLight, Alegria, Uny. Eu personal cred mult în acest instrument și este un mod de lucru preferat care îmi conferă și posibilitatea de a investii în unele dintre companiile pentru care ofer advisory.

Recomandarea mea este să încercați să atrageți oameni cu experiență, valoroși, cu care rezonați și cu care să puteți construi durabil. Oameni adevărați, oameni care inspiră, care sunt modele de urmat, oameni care pot aduce sinergii și efecte pozitive multiplicatoare pentru întreaga organizație. Oameni cu realizări relevante pentru ceea ce vă propuneți. Nu picați în capcana “consultanților” sau “speakerilor” de meserie … Cei mai eficienți membri ai consiliului de advisors sunt motivați de provocarea și stimularea intelectuală a construirii companiilor de succes.

Așadar, dacă nu aveți deja un Board of Advisors, recomand să încercați și să testați ideea. Invitați la biroul dvs. pentru cateva ore câțiva colaboratori apropiați și pe care îi respectați, experți în anumite domenii și spuneți-le că doriți să primiți părerile și sugestiile lor despre strategia și planurile dvs. Spuneți-le care sunt problemele mari cu care vă confruntați și analizați dinamica și rezultatele acestei întălniri. Ulterior luați o decizie în privința BOA în propria companie.

Citește mai mult